Sunday, June 15, 2008

Dopdikter

Jag har tjatat mig till att få skriva en dikt till söt-Annies dop.;) Liselott kontrade med att jag måste läsa upp den. Huu... Jag kommer att göra det, om än med mycket skakig röst!

Här är några av de dopdikter jag skrivit. Jag är dålig på att spara dikter som jag skickar iväg... Borde bli bättre på det...


Vendelas dikt

En bit av himlen
ligger i min famn.
Jag kysser din panna
och viskar ditt namn.
Vendela, ett stjärnebloss
tack för att just du
ville komma till oss!
Tack för dina visa ögon
din hand på min arm
för din rosenknoppsmun
och din kind så varm.
En bit av himlen
ett stjärnebloss
tack Vendela
för att du kom till oss!

(c) Lycke

******************************************

Alberts dikt

Mitt hjärta visste vad som saknades
När jag längtade dig
Din värme, din känslighet
Du är en pusselbit till mig

Ett hål har blivit fyllt
Jag har hittat den bit som låg gömd
Min djupa längtan suckar lättat
Den har blivit lycklig, men inte glömd

Underbart är att veta
Att du har hittat hem
Så länge jag längtat och väntat
På just dig
Älskade vän

För dig kan inget hållas hemligt
Du har gåvan att se inuti
Denna under känslighet gör mig
Till den vackraste en mamma kan bli

Du har passion för människor
Du utstrålar vördnad för livet
Du bär en stor hemlighet
I stjärnorna står det skrivet

Underbart är att veta
Att du har hittat hem
Så länge jag längtat och väntat
På dig, Albert
Älskade vän
(c) Lycke

************************************************

Elmers dikt

Nära, nära, din andning är min.
Mitt liv, mitt hjärta, min själ är din.
En kamp har förvandlats till poesi,
tänk hur fullkomligt allt kunde bli.
Din värme, din envishet, allt blir en del,
av den familj som nu blivit hel.
Du ingår i ett för evigt vi,
vilken underbar resa vårt liv kommer bli.
Välkommen Elmer,
välkommen hem!
Som vi längtat efter dig,
älskade vän.
(c) Lycke

1 comment:

Anonymous said...

Neeej, nu börjar jag gråta igen! Förstår inte hur du bär dig åt att komma åt det där innersta, sårbara så? Den är underbar Elmers dikt, fortfarande. Tack vännen!